fredag 6 juni 2014

betjäna, inte härska...


Vi hade en ledarsamling för några 
dagar sedan, för Tonårsverksamheten.
Bland annat diskuterades hur en ledare ska vara.
Funderar du över det nån gång?

Det finns ju olika sammanhang att 
vara ledare i, inte bara i kyrkan. Många 
är involverade inom fotboll eller gymnastik
eller andra idrottsföreningar.
Man kan ju vara politisk ledare, eller
ledare av något slag på sin arbetsplats.
Vad är goda ledaregenskaper?

Vi stötte och blötte på den där samlingen
och vi läste i Bibeln för att se vad 
som står där. Och vi kom fram
till många saker.

Och vår pastor sa något bra
tyckte jag. Att "En ledares uppgift är
inte att härska, den är att betjäna".
Tänkvärt, eller hur?

Idag hissar vi flaggan för vårt land.
Och med tanke på den senaste tidens
händelser inom politik och val
och i och med vad som också ligger
framför så kanske vi ska tänka lite extra
på vårt lands ledare nu. Jag säger som
Simon Ådahl gör i sin sång;
"Jag tänker be för Sverige,
be med mig".

Men jag ska också tacka Gud 
för Sverige. För allt det vackra
Han har skapat i vårt land och för
alla goda planer Han har för oss
som finns här.

För när vi tänker efter, visst finns det
också rätt många bra saker med vårt Sverige?

kram // sandra