måndag 24 mars 2014

det finns hur många orsaker som helst...


En dag när jag gick hemma och grejade 
samtidigt som jag lyssnade på lovsång
slogs jag av texten på sången som sjöngs i bakgrunden.
Den handlade om det där som jag kan tycka är så svårt,
nämligen att lovsjunga Gud i livets alla omständigheter.
Att vad vi än möter så är Han värdig vår sång.

Fritt översatt går en bit av texten såhär:

Solen går upp, det är en ny morgon, 
det är tid att sjunga till Dig igen.
Vad som än må hända, 
vad som än ligger framför mig,
vill jag ändå sjunga när kvällen kommer.

Prisa Herren, min själ.
Lovsjung Hans heliga namn.
Sjung som du aldrig sjungit förut, min själ.
Jag lovsjunger Ditt heliga namn.



Sången heter 10.000 reasons,
och visst finns det hur många orsaker som helst
till att tacka Gud, att lovsjunga Hans namn.
Och jag vill stämma in i texten...

Whatever lies before me,
let me be singing when the evening comes!

/åsa