tisdag 9 december 2014

tackbön för alla oputsade...


Jag är tacksam...
för tonåringen som inte diskar utan tittar på tv 
för det betyder att han är hemma
och inte drar runt på gatorna... 

för skatten jag betalar
för det betyder att jag har ett jobb...
 
för kläderna som blivit för trånga 
för det betyder att jag får tillräckligt att äta... 

för fönstren som behöver putsas,
gräsmattan som måste klippas
och avloppet som måste fixas
för det betyder att jag har ett hem...

för alla klagomål på regeringen 
för det betyder att vi har yttrandefrihet... 

för den enorma oljeräkningen 
för det betyder att jag kan hålla mig varm...
 
för kvinnan bakom mig i kyrkan som sjunger falskt 
för det betyder att jag kan höra...

för tvätthögen som ska strykas 
för det betyder att jag har kläder... 

för väckarklockan som väcker mig på morgonen
för det betyder att jag lever... 

för alldeles för mycket e-post 
för det betyder att jag har vänner
som vill ha kontakt med mig.

                                                   Ur Relay,
                                                   Operation Missions internationella tidning för tidigare medarbetare


/åsa