tisdag 23 februari 2016

nittionio stjärnor av fem möjliga...

Under sportlovet hade åttaåringen
 fått en läsutmaning från skolbiblioteket.
Barnen får ofta det och det är ett led i
att få barnen att läsa även när de inte är i skolan.
Ibland kan det vara ett läsbingo, eller nåt annat lite klurigare,
men den här gångens kull de läsa en bok, 
skriva en recension och betygsätta boken.
När de lämnar in läsutmaningen brukar de
få någon liten sak som uppmuntran.

När jag hämtade henne från skolan idag berättade hon att hon
hade fått ett jättefint anteckningsblock när hon lämnade in sin bokrecension.
-Vad har du läst då? frågade jag som inte hade så stor koll.

-Jag har läst nya testamentet svarade hon. 
Eller ja, Markusevangeliet.
Fast jag har egentligen bara läst första kapitlet. 
Det är inte så lättläst förstår du.
Men den är så bra, bibeln, jag gav den högt betyg.
Det fanns fem stjärnor att fylla i.

-Jaha, hur många stjärnor fick den då?
-Jo... jag fyllde i alla fem, sen ritade jag dit några extra,
men sen skrev jag helt enkelt.
Nittionio stjärnor fick den.

Och jag ler lite för mej själv,
och tänker att jag inte behöver påpeka
att man inte kan få nittionio stjärnor av fem möjliga,
att det faktiskt inte är så det funkar.
Jag ler, och tänker att hon har läst sitt första kapitel
i sin första riktiga bibel. Det är ändå stort det.



Ha en härlig vecka vänner!

/åsa