måndag 6 oktober 2014

att finna ro...


HERREN är min herde, mig skall intet fattas. 
Han låter mig vila på gröna ängar, 
Han för mig till vatten där jag finner ro. 

Han vederkvicker min själ,
Han leder mig på rätta vägar 
för sitt namns skull. 

Om jag än vandrar i dödsskuggans dal, 
fruktar jag intet ont, ty Du är med mig. 
Din käpp och stav de tröstar mig.

Du dukar för mig ett bord i mina ovänners åsyn. 
Du smörjer mitt huvud med olja 
och låter min bägare flöda över. 

Idel godhet och nåd skall följa mig 
i alla mina livsdagar, 
och jag skall bo i HERRENS hus evinnerligen.
                                                    (ps.23)


Häromdagen var jag ute och gick 
med mina barn i den vackra hösten.
Då tänkte jag på just de där raderna.
och hur Han för mej till vatten där jag finner or.

Jag tror att det där vattnet kan vara
 olika saker för dej och mej,
men Jesus vill ge oss en möjlighet att få finna ro.
En hitta en plats att kunna andas ut på, att få frid.

Ibland kan det vara svårt att ta sej till den där platsen,
att välja att stilla ner sej mitt i vardagens brus..
Men när man gör det är det underbart.

Minns det under veckan som kommer,
att Han vill föra dej 
till vatten där du finner ro.

Kram åsa